cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

פרוסות צלי בריסקט ובצלים ברוטב עוקצני ומתקתק

נתח מספר 3: חזה (ברוסט / בריסקט) נתח הנמצא בחלק הקדמי של הפרה. בעוד החלקים המוכרים ביותר הם הכתף והצלעות, חזה הבקר הוא נתח מצוין ופחות מוכר, המעניק תמורה מעולה לכסף. החזה דורש בישול ממושך כדי להתרכך, ומביא טעם ועומק רבים לכל תבשיל ומנה שמכינים ממנו. הנתח שרירי וסיבי עם שכבות של שומן, ובדרך כלל מצריך כבישה ממושכת בבריין (מים עם מלח), ולאחר מכן בישול, צלייה, או עישון לזמן ארוך עם תשומת לב ובדיקה מדי פעם. מנתח זה מכינים פסטרמה ואת הקורנביף האמריקאי המפורסם והוא חלק בלתי נפרד מתרבות העישון וה”ברביקיו” בארצות הברית, שהגיעה גם לישראל. בשיחה עם אלי הקצב התברר לי כי נתח זה הפך להיות פופולרי במיוחד בגלל הסו-ויד והמעשנות הביתיות שהפכו אותו לנתח מבוקש במיוחד. בארצות הברית נתח החזה הוא הנתח הרשמי של המשפחות היהודיות בכל חג, ולכל בית יהודי יש את המתכון המנצח שלו למנה זו. בארצות הברית הוא נחשב למנת הצלי הקלאסי, כמו צלי הכתף בישראל. כאן בישראל פחות מכירים אותו ופחות עובדים איתו וחבל, כי מדובר בחלק מוצלח מאוד בטיפול הנכון. כמעט כל מנה שמכינים עם צלעות או עם כתף אפשר להכין גם עם חזה וליהנות מטעם עמוק של בשר. חשוב רק לשים לב שיהיה מספיק רוטב.

השילוב של טעמי כבישת הבשר וצלייתו מניב צלי מרשים וחגיגי לחג, בעלות לא יקרה, ומחמאות רבות מהמשפחה ומהאורחים שלכם.
8-6 מנות
המצרכים:
נתח בריסקט בקר במשקל 2 ק”ג
3 בצלים, קצוצים גס
1/4 כוס חומץ שרי או חומץ בן יין

1/4 כוס סוכר חום או דבש
6 שיני שום
1 כף פלפל שחור גרוס, מלח לפי הטעם
2 כוסות מים

להסמכה:

1/2-1/3 כוסות מים
2 כפות קמח

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-150 מעלות.

מניחים את הבצלים בתבנית צלייה עמוקה ומניחים את הנתח מעליהם. מערבבים את כל חומרי הבריסקט בקערה ויוצקים על הנתח. מניחים מעל הנתח נייר אפייה, ומעליו נייר כסף. מהדקים היטב לשולי התבנית או מכסים במכסה התבנית. (אני מכין את המנה בתבנית פיירקס עם מכסה). צולים בתנור כשעתיים וחצי.

תוך כדי הצלייה יוצקים מדי פעם את הנוזלים על הנתח או הופכים פעמיים. נותנים לנתח לנוח מספר דקות לפני הפריסה ובינתיים מכינים את הרוטב.

מכינים את הרוטב: מעבירים את כל נוזלי הצלייה מהתבנית לסיר קטן. טורפים בכוס 2 כפות קמח עם חצי-שליש כוס מים ומוסיפים לסיר. טורפים היטב ומביאים לרתיחה והסמכה.

פורסים את הנתח בצלחת ההגשה ויוצקים מעליו את הרוטב, אפשר להניח פרוסות בצלחת ולשפוך את הרוטב מעל.



טיפים של שפים
לפני הפריסה וההגשה אפשר לצלות את הנתח בחום עליון בלבד של 200 מעלות ל10-5 דקות לקבלת מעטה עליון קריספי.

עוד בשר ועיקריות ושבת