cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

עלי מנגולד ממולאים בבשר טלה

במתכון זה אני רוצה לתת במה לחומר גלם שאני אוהב מאוד והוא קצת פחות מוכר: ה’פריקי’ (או ‘פריקה’ כפי שקוראים אותה ערביי ירושלים) – חיטה צעירה ירוקה מעושנת. הפריקי אף מוזכרת לראשונה בתנ”ך בשם ‘כרמל’. אפשר להשיג בחנויות טבע ובחנויות תבלינים מובחרות.

צילום: דניאל לילה סגנון: חמוטל יעקובוביץ

6 מנות

לעלים:
2 חבילות עלי מנגולד
מיץ מחצי לימון

למילוי:
500 גרם בשר טלה או בשר בקר טחון
150 גרם פריקי
4 בצלים קצוצים מטוגנים על אש נמוכה עד להזהבה
1/2 כוס עלי זעתר טרי קצוצים או חופן כוסברה קצוצה
כפית לימון כבוש קצוץ (לא חובה)
3 שיני שום קלופות וכתושות
כף בהרט
כפית כמון
קורט קינמון (לא חובה)
1/2 כוס שמן זית
כפית מלח

מכינים את המילוי: מערבבים בידיים היטב את כל רכיבי המילוי ומניחים בצד.
מכינים את העלים: שוטפים היטב את עלי המנגולד ומסירים בעזרת סכין את העורק הלבן. שומרים את העורקים לריפוד תחתית הסיר או התבנית. מרתיחים מים בסיר גדול ומוסיפים כפית מלח. חולטים את העלים 30 שניות ומעבירים לקערה עם מי קרח. מסננים ופורסים בשכבה אחת על מגבת כדי שהעלים לא ייקרעו.
מניחים עלה על קרש החיתוך כשהצד החיצוני החלק על הקרש, חותכים לחתיכות בגודל כ-10 ס”מ, מניחים כדור (כ-25 גרם) מהמילוי במרכז, מושכים את העלה סביב המילוי מכל הכיוונים כלפי מעלה ויוצרים כדור. עלים שנקרעו וכבר קטנים מדי למילוי אפשר לחבר יחד שניים או שלושה יחד ולחזור על אותה הפעולה – להתחיל מהעלה שנמצא בתחתית.
מרכיבים את המנה: מסדרים את הגבעולים בתחתית הסיר או התבנית לריפוד מלא ומניחים עליהם את הממולאים בצפיפות ובשכבה אחת כשהפתח בתחתית.
סוחטים מלמעלה מיץ מחצי לימון וממלאים במים עד לכיסוי.
בסיר – מביאים לרתיחה עדינה ומבשלים על אש נמוכה במכסה סגור עד לספיגה של כל הנוזלים.
בתבנית – מכסים בנייר אפייה ומעל אוטמים ברדיד אלומיניום ואופים כשעה ב-130 מעלות. בסוף האפייה מגביהים את החום ל-150 מעלות להשחמה קלה. מומלץ להגיש עם פלח לימון.

עוד בשר