cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

חלת פרח מקמח מלא

אני אוהב לאפות את החלה הזאת לחגים ולאירועים. זו חלה ענקית המעוצבת כ’פרח’ או בעצם כזר פרחי חלה, שהופכת להיות המרכז של כל שולחן ומזנון. בוצעים ממנה את החלות הקטנות, ואת המרכזית פורסים. היא מכילה 50 אחוז קמחים מלאים מאחר שלטעמי, חלה העשויה 100 אחוז קמחים מלאים כבדה מדי ומאבדת את החן והרכות שיש לחלות ‘לבנות’ או המכילות תערובת קמח מלא ולבן. העיצוב קל ודי מהיר, והוא גם ייצור חליות אישיות יפות בעיצוב שונה.

לבצק:

500 גרם (4 כוסות) קמח כפרי או קמח כוסמין 70% או חיטה מלא 70%

500 גרם (1/2 3 כוסות ועוד כף) קמח לחם

440 מ”ל (2 כוסות פחות כף) מים קרים

2 ביצים בגודל L (120 גרם)

100 גרם (1/2 כוס) סוכר

60 גרם (1/4 כוס ועוד כף) שמן זית

30 גרם (3 כפות) שמן קנולה או חמניות

17 גרם (כף ועוד כפית גדושה) שמרים יבשים או 50 גרם שמרים טריים

12 גרם (2 כפיות) מלח דק

לעיטור:

ביצה טרופה עם כפית מים, קורט סוכר וקורט מלח

שומשום לבן, שומשום שחור או פרג

מכינים את הבצק: מוזגים לקערת המיקסר את המים, השמנים והביצים.

מערבבים את הקמחים, הסוכר והשמרים בקערה ומוסיפים מעל הנוזלים את החומרים היבשים. לשים באמצעות וו לישה במהירות 1 במשך 5 דקות.

מוסיפים את המלח וממשיכים ללוש במהירות 2 עד שמתקבל בצק חלק, מעט קשה וגמיש – כ-5 דקות לערך. מוציאים את הבצק למשטח העבודה ולשים אותו קלות, מותחים את הבצק ומכדרים אותו. מתפיחים את הבצק שעה כשהוא מכוסה בניילון גדול.

מוציאים את הבצק למשטח העבודה, משטחים אותו קלות, מקפלים אותו מארבע הפינות למרכז, מכדרים אותו, מכסים היטב ונותנים לו לנוח על משטח העבודה 20 דקות.

מוציאים את הבצק למשטח שקומח בשכבה דקה של קמח ומחלקים אותו לחלק אחד במשקל 300 גרם ולחלקים נוספים במשקל 150 גרם כל אחד. מכדרים כל חלק לכדור, מכסים אותם ונותנים להם מנוחה של 25 דקות על גבי משטח העבודה.

מעצבים: יוצרים מהכדור הגדול גליל באורך של 45 ס”מ ומשאר הכדורים גלילים באורך של כ-35 ס”מ כאשר הקצוות של הגלילים מעט שפיציים.

מקפלים כל גליל לחצי כך שנוצרת צורת האות הלועזית מצליבים את הבצק באמצע אורכו כך שנוצרת לולאה עם שני קצוות ארוכים, ומגלגלים אותם זה על גבי זה לבורג. מרווחים את הלולאה במעט, את יתרת הגליל המגולגל לבורג מסובבים סביב עצמו לספירלה מהקצה אל כיוון הלולאה. כך בעצם מקבלים לולאה של בצק שמחוברת לספירלה שבנויה מהחלק שגלגלנו לבורג. הופכים את הלולאה כך שתקיף ותכיל בתוכה את הספירלה שגלגלנו. מקבלים ‘פרח’ מבצק. מכינים באותו אופן את כל גלילי הבצק.

מרפדים תבנית רחבה בנייר אפייה, מסדרים את ‘הפרח’ הגדול במרכז ואת הקטנים יותר מסביב, כך שיגעו בפרח המרכזי ומעט זה בזה.

מורחים בשכבה עדינה של ביצה טרופה את פני כל החלה. ממתינים 10 דקות ומורחים בשנית את החלה בביצה טרופה, מפזרים שומשום לבן, שומשום שחור או פרג ומתפיחים את החלה התפחה סופית עד כמעט הכפלת נפח, כשעה-שעה וחצי.

אופים: מחממים מראש את התנור ל-180 מעלות צלזיוס במצב טורבו.

מכניסים את החלה לאפייה בגובה מרכז התנור. במהלך האפייה מסובבים את החלה בתנור מספר פעמים לאפייה אחידה.

חלה ענקית – מכל כמות הבצק, תיאפה 55-50 דקות,

חלות בינוניות – כ-40-35 דקות,

חלות אישיות – כ-25-20 דקות.

החלה מוכנה כאשר היא זהובה-שחומה באופן אחיד והחיבורים בין החלקים השונים והקליעות הזהיבו ולא נשארו לבנים.

מצננים על גבי רשת מוגבהת.

ניתן להכין חלה ענקית אחת למרכז השולחן, שתי חלות גדולות או חלות אישיות המוצבות כפרח.

עוד שבת