cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

אשי פרמנטייה מאפה שכבות בשר וירקות בציפוי פריך

תפוחי האדמה הובאו מאמריקה לאנגליה, ומשם נפוצו על פני כל יבשת אירופה. בצרפת הם הפכו למאכל פופולרי הודות להפצתם על ידי רוקח בשם אנטואן-אוגוסטין פרמנטייה. בזכותו הפך השם “פרמנטייה” לשם נרדף לתפוחי אדמה, ומאכלים לא מעטים קרויים על שמו. אחד מהם הוא המאפה המופלא הזה שמשלב בתבנית אחת את כל הטוב: למטה צלי בשר טחון עשיר בירקות שורש, מעליו פירה תפוחי אדמה רך ואוורירי כמו ענן, ומעל הכל שכבה יפה של תפוחי אדמה פריכים וזהובים.

8 מנות

לשכבת הבשר:

2 כפות שמן זית

2 בצלים חתוכים לקוביות קטנות

גזר קלוף חתוך לקוביות קטנות

5 גבעולי סלרי חתוכים לקוביות קטנות

שורש סלרי חתוך לקוביות קטנות

6 שיני שום קצוצות

1 ק”ג בשר טחון

2 כוסות יין אדום יבש

2 כוסות ציר מרק בשר או מים

עלה דפנה

מלח

פלפל שחור

לשכבת הפירה:

1/2 1 ק”ג תפוחי אדמה (8 יחידות בינוניות) קלופים חתוכים לרבעים גדולים

כף מלח גס

2 כפות שמן זית

1/4 כפית אגוז מוסקט

מלח

פלפל שחור

לציפוי:

תפוח אדמה גדול קלוף

2 כפות שמן זית

מלח

פלפל שחור

מכינים את הצלי: מטגנים את הבצל בשמן זית עד שהוא מזהיב מעט, כ-5 דקות. מוסיפים את הגזר, גבעולי הסלרי ושורש הסלרי ומטגנים יחד עוד 5 דקות. מוסיפים את השום, מערבבים, מוסיפים את הבשר ומטגנים אותו תוך כדי מעיכה עד שהוא נפרד לפירורים, כ- 10 דקות. מוסיפים את הנוזלים, עלה הדפנה, המלח והפלפל, מכסים את הסיר ומבשלים בבעבוע עדין שעה. מגבירים את האש ומבשלים עד שנשארים מעט נוזלים סביב הבשר. מעבירים את התבשיל לתבנית אפייה ושוטחים לשכבה אחידה.

מכינים את הפירה: מבשלים את תפוחי האדמה במים ומלח גס עד שהם רכים. מוציאים מהסיר כמות של 2 כוסות ממי הבישול ושומרים בצד. מסננים את תפוחי האדמה, מחזירים אותם לסיר ומייבשים אותם על אש קטנה 5 דקות, תוך כדי ערבוב. מועכים את תפוחי האדמה היטב, מוסיפים את מי הבישול בהדרגה תוך כדי ערבוב, מוסיפים את השמן, אגוז המוסקט והפלפל ומערבבים לאיחוד.

מניחים על הבשר בשכבה אחידה.

מכינים את הציפוי: פורסים את תפוח האדמה לפרוסות דקות מאוד, מערבבים בקערה עם השמן והתבלינים ומסדרים אותם בצורה נאה על הפירה. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות כ-40 דקות או עד שהשכבה העליונה זהובה היטב. מגישים במרכז השולחן עם כף הגשה.

עוד בשר ומאפים ופסח