cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

אוסובוקו וירקות שורש ביין לבן בסגנון קלאסי לצפון איטליה

נתח עם מראה אובלי והמון רקמות חיבור קטנטנות. ממוקם מתחת לכתף הבהמה, חלק מהרגל. בשר השריר רך מאוד לאחר בישול בנוזלים ומספק תוצאה נהדרת. אני משתמש בו באופן קבוע לטשולנט, בעיני הוא נותן את התוצאה הטובה ביותר. לטשולנט שלי אני מוסיף עוד קצת עצמות מח. השריר מתאים רק לבישול ארוך בנתח אחד, שלא נפרס כל כך יפה, או בקוביות. בשרו רך יחסית מבין הנתחים לבישול ארוך ורקמות החיבור שבו מוסיפות לו עסיסיות וטעם בבישול. במשך שנים נחשב לבשר הראשון שיש לתת לתינוקות לאכול מרגע שמתחילים לאכול בשר. הסוד השמור של הקצבים הוא נתח שנקרא בננה, זהו חלק שלם ואחיד מהשריר בצורה המזכירה בננה והוא כמו הפילה של נתח השריר. נסו לבקש אותו מהקצב שלכם. האוסבוקו האיטלקי הוא בעצם שיטת חיתוך בשר השריר עם העצם לקבלת עצם מח שמוסיפה עסיסיות וטעם משובח לבשר בתהליך הבישול. אוסובוקו וירקות שורש ביין לבן בסגנון קלאסי לצפון איטליה תבשיל מיוחד וחגיגי המתאים לשבת או לחג, שנקרא אוסובוקו (שפירושו עצם עם חור באיטלקית). התבשיל נקרא על שם הבשר והעצמות שמתבשלים ברוטב עם ירקות שורש, יין ועשבי תבלין טריים, עד שהבשר כמעט נופל מהעצם. נהוג להגיש את האוסובקו בנוסח מילאנו (מילאנז) על מצע כלשהו, למשל פסטה רחבה. חשוב שתכינו מצע עשיר שיספוג את הרוטב המשובח. להכנת המנה צריך סיר רחב וכבד עם מכסה המתאים גם לתנור וגם לכיריים.

צילום: דניאל לילה סגנון: חמוטל יעקובוביץ

מצרכים ל-6 מנות
6 נתחי אוסובוקו בעובי 4 ס”מ
¼ כוס שמן קנולה

¾ כוס קמח (לקימוח)
1/4 כוס שמן זית
2 בצלים גדולים חתוכים גס
3 גזרים חתוכים גס
1 שורש פטרוזיליה קלוף
1 זוקיני חתוך גס
2 שיני שום קצוצות דק
גרודת לימון דקה מחצי לימון
2 כוסות יין לבן יבש
2 גבעולי תימין טרי או כפית תימין יבש
חופן נדיב עלי בזיליקום טריים או כפית בזיליקום יבש
2 עלי דפנה
חופן עלי פטרוזיליה קצוצים
קורט סוכר חום
מלח ופלפל טחון טרי

מקמחים היטב את נתחי הבשר מכל הצדדים. מחממים שמן קנולה בסיר גדול שמתאים לכיריים ולתנור. מטגנים את הבשר בשמן עד שהוא משחים יפה מכל צדדיו. אם יש צורך עושים זאת בשני סבבים. מוציאים לצלחת ושומרים עד ההוספה לסיר.

מוסיפים שמן זית וירקות לסיר ומטגנים יחד כרבע שעה. מוסיפים שום וגרודת לימון, מערבבים ומעבירים בחזרה את נתחי הבשר לסיר ומסדרים אותם יפה מעל הירקות. מוסיפים יין, עשבי תיבול, קורט סוכר חום, מלח ופלפל גרוס טרי לפי הטעם. מוודאים שהבשר מכוסה כולו בנוזלים, אם חסר, מוסיפים מים רותחים או יין. מביאים לרתיחה, מכסים ומכניסים לתנור חם, ואופים כשעתיים. כל חצי שעה הופכים את הבשר ומכסים ברוטב. כשהבשר רך והרוטב מסמיך מעט, המנה מוכנה.


עוד בשר ועיקריות ושבת