cropped-טעימות-בהרצה-לבן-ימין.png

כדורי בשר עם תפודים וירקות

“יום ראשון – תפוחי אדמה, יום שני וכו’ יום שבת – שני תפוחי אדמה…” מוכר? האמת, שאחרי כל המתכונים הנפלאים האלה מי זוכר את תפוח האדמה? אך בכל אופן פעם בשבוע כדאי לאכול תפוחי אדמה… התפודים המומלצים הם בקליפה האדומה. תפודים מזן זה מכילים כמות פחותה של עמילן ולכן נשארים בצורתם גם לאחר הבישול, וכן טעמם יותר עדין ומוצלח. אם מופיעים על התפוד “עיניים”, או חלקים ירוקים או שורשים שנבטו, יש להסירם ללא רחמים כיוון שהם מכילים חומר רעיל. מומלץ לשמור את התפודים במקרר (כך גם מאפסנים אותם במחסנים לפני שהם נמכרים בשווקים) ולקנות בכמויות הנדרשות בשקים קטנים, למרות המבצעים המפתים על השקים גדולים. לא פעם, חצי מהשק כבר לא ראוי לאכילה. התפודים הם פחמימות ולא ירקות, ולכן יש לצרוך אותם בגבול. המנה המומלצת היא תפוד אחד בינוני לכל סועד. הבטטה היא תוספת מתוקה וטעימה. אמנם גם בה יש פחמימה, אך היא נחשבת לירק ממשפחת הירקות הכתומים על כל סגולותיהם.

כ-50 כדורי בשר טחון בגודל כדור פינג פונג – 5 מנות (עשרה כדורים לכל סועד)

החומרים

לכדורי הבשר:

1 ק”ג בשר בקר טחון לא מעובד – אם טוחנים בבית מומלץ לכוון את המטחנה למספרים 3 או 4 או 10 (ניתן להמיר בבשר הודו אדום טחון טרי בלבד! המומלץ ביותר הוא לערבב חצי ק”ג בשר בקר וחצי ק”ג הודו)

2 תפודים גדולים

1בצל בינוני

5 גבעולי סלרי או צרור עלי פטרוזיליה טרי

1 כף תבלין גריל עוף – ללא מונוסודיום גלוטמט

1/2 כפית מלח

לרוטב הבישול:

5 תפודים

3 בטטה בינונית

1 בצל גדול

3 כוסות שעועית ירוקה/צהובה טרייה או קפואה

4 כוסות מים

1/2 כפית מלח

 1/2 כפית תבלין כמון

אופן ההכנה

הכנת עיסת כדורי הבשר: טוחנים את כל החומרים, מתבלים ומערבבים היטב לעיסה אחידה. משהים כעשרים דקות לפני יצירת הכדורים. (בשלב זה מומלץ להקפיא לכמויות הרצויות, ובעת הצורך להוציא מראש להפשרה מוחלטת, להכין רוטב, ליצור כדורים ולבשל.)

הכנת הרוטב:

שעועית טרייה – קוטמים את קצוות השעועית וחותכים לגודל הרצוי. מומלץ להכין כמות גדולה בעונה ולהקפיא לכמויות הרצויות.

שעועית קפואה – עדיף לצרוך שעועית שלמה ועדינה. טעמה מעודן הרבה יותר, וכן הוויטמינים נשמרים טוב יותר. יש לערות מים רותחים, להשהות כחמש דקות ולסנן מהמים.

מקלפים את הבטטה, את הבצל ואת התפודים. (למעוניינים בתוספת סיבים תזונתיים וויטמינים ניתן לבשל את התפודים ואת הבטטה בקליפתם. במקרה זה יש להבריש את הקליפה לפני הבישול במברשת קשה תחת זרם מים חזק.) חותכים לקוביות גדולות מעט (3 ס”מ), מכניסים לסיר רחב את המים, את השעועית, את התפודים, את הבטטה ואת הבצל, מכסים את הסיר ומבשלים על להבה גבוהה עד לרתיחה.

כאשר המים בסיר מבעבעים, מסירים את המכסה, מוסיפים את המלח ואת הכמון, יוצרים כדורים בגודל כדור פינג פונג ומכניסים לסיר. יש לבדוק כי הרוטב מכסה את כדורי הבשר. אם אין מספיק רוטב ניתן להוסיף מים רותחים לפי הצורך. לאחר יצירת הכדורים מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה ללהבה בינונית ומבשלים למשך שלושים דקות.

להגשה נאה – מסדרים בצלחת כדורי בשר ולצידם תפודים ובטטה ובנפרד את השעועית הירוקה.

תנאי אחסון: במקרר עד שלושה ימים, בהקפאה – ללא הבטטה והתפודים.

עוד בשר ועיקריות